Mit kell tudni az elektronikus akkumulátor teszterekről


1. A gépjármű akkumulátorok állapotáról pontos és 100%-ban megbízható eredményt csak az

- indítóképesség és a
- kapacitás külön-külön  mérése alapján lehet mondani.

2. Az elektronikus teszterek, - függetlenül a típustól és a gyártótól - a fenti két jellemzőt összevonva próbálnak információt szolgáltatni az akkumulátor állapotáról, melyet indítóáram szerű értékben számszerűsítenek.

3. A kijelzett érték nem az akkumulátor szabványos indítóáramát jelenti, hanem csak azt, hogy a tesztelés idején az akkumulátor teljesíti-e az adattáblán feltüntetett indítóáram értéket vagy nem.

 

4. Példa
Vegyünk egy 70Ah-s akkumulátort, melyen CCA 680A(EN) indítóáram szerepel. Kapcsoljunk rá egy elektronikus tesztert, majd írjuk be  a 680A értéket, és indítsuk el a tesztet. A teszt eredményeként jellemzően a beállított 680A értéknél vagy nagyobb, pl. 720A vagy kisebb, pl. 470A-es értéket kapunk.

         A nagyobb 720A-es érték nem jelenti azt, hogy a vizsgált akkumulátor szabványos 720A-es indítóárammal rendelkezik, hanem csak azt, hogy az akkumulátor átmegy a 680A-es teszten.

         A kisebb 470A-es érték nem azt jelenti, hogy az akkumulátor 470A-es indítóárammal rendelkezik, hanem azt, hogy nem teljesíti a 680A-es szabványos teszt feltételeit.

         Más oldalról megvilágítva, vegyünk 2 akkumulátort, az egyiket pl. 55Ah 420A(EN) indítóárammal, a másikat pl. 70Ah 680A(EN) indítóárammal.

         Ha az elektronikus teszter mindkét akkumulátoron ugyanazt az értéket, pl. 470A-t mutatja, akkor az azt jelenti, hogy az első akkumulátor 100%-os állapotú, míg az utóbbi megérett a cserére.

5. Minősítés
Az elektronikus teszterek a kijelzett értékek alapján minősítik az akkumulátort, pl. jó, csere, cellahibás, jó csak fel kell tölteni, stb.

         A minősítés alapelve az, hogy ha a kijelzett érték pl. 470A kb. 30%-al kisebb mint az eredeti 680A, akkor az akkumulátort cserélendőnek minősíti.

         Ha egy ilyen akkumulátoron szabványos kapacitásmérést végzünk, akkor azt kapjuk, hogy a mért kapacitás is kb. 65-70%-a az eredetinek, amely esetben már cserélni kell az akkumulátort, mert működése már bizonytalan.

6. A teszteredményeket befolyásoló tényezők
Az elektronikus teszterek képesek lemerült akkumulátoron is állapot felmérést végezni, de az eredmény annál pontosabb, minél jobban fel van töltve az akkumulátor.

         A különböző töltöttséggel rendelkező akkumulátorokon a teszter különböző értéket jelez, de minősítéskor (jó, rossz, cellahiba, stb) ezt figyelembe veszi és kompenzálja. Ilyenkor többnyire a "jó, csak fel kell tölteni" felirat jelenik meg a kijelzőn.

 7. Elektronikus akkuteszterek megbízhatósága
Gyakorlati tapasztalatok szerint, ha a teszter egy akkut rossznak  minősít, azt elhihetjük.

         Ha azonban a teszter eredménye "jó az akku", akkor ebben nem lehetünk biztosak. Példaként álljon itt az egyik teszt esete.

         Reggeli nehéz indításra panaszkodva akkucserére jelentkezett egy ügyfél.

 Az akku paraméterei:
Névleges kapacitás:   60Ah/20h
Indítóáram:                   480A EN

Az akku vizsgálatát elektronikus teszterrel kezdtük.

alt

A terheletlen kapocsfeszültség 12.85V, normálisnak tekinthető.
Az elektronikus teszter a 480A beírt indítóképességre 543A-t mutatott, amely több mint jó.

 Ezután terheléses vizsgálatot is végeztünk.

A terhelővillába 300A-nyi ellenállást csavartunk be.

alt

 A terhelés első pillanatában kb. 11V-ot mutatott a műszer, de tíz másodperc után is kb. 9,5V-ot.

A piros mezőből nem csúszott ki a mutató, bár az ellenállások vörösre izzottak.

Az akkumulátor indítóképessége még így is meggyőző.

Ezután FOREX 12V-420A teszterrel is mérést végeztünk.

alt
Az indítóképességét vizsgáltuk FOREX teszterrel.

Terhelőáram: 240A állandó
Beállított terhelési idő: 15 másodperc

Ezt azonban már csak 11 másodpercig tudta, ami egy-két indításra még elegendő, ám tartós működésre nem alkalmas.

 Ezután feltöltöttük az akkumulátort és szabványos 20 órás kapacitásmérést végeztünk.

 Ennek eredménye 6Ah a 60Ah helyett.

 Ezt az akkumulátort az elektronikus teszter 100%-osnak minősítette.

 Ezek után sem mondhatjuk, hogy az elektronikus teszter használhatatlan, csak tisztában kell lenni az alkalmazásának korlátaival.

Arra mindenképpen jó, hogy a töltöttségi állapottól függetlenül képes elkülöníteni a mindenképpen rossz akkukat.

 Ha 100%-os megbízhatóságra törekszünk, akkor nem tudjuk elkerülni a terheléses vizsgálatokat: indítóképesség mérést és a kapacitásmérést.